Druhy automobilov :
Osobný automobil:
Osobný automobil alebo osobné motorové vozidlo alebo hovorovo osobné auto je automobil kategórie M1, čiže motorové vozidlonajmenej so štyrmi kolesami určené na prepravu sediacich osôb a ich batožín, ktoré má najviac deväť miest na sedenie, vrátane miesta pre vodiča, a celkovú hmotnosť neprevyšujúcu 3,5 t, a ktorého priestor na batožiny nie je väčší ako priestor na prepravu osôb (pozri Vyhláška 116/1997 Z.z.; Zákon o DPH; Smernica Rady 71/156/EHS; zákon 725/2004 Z.z.).
Je to najrozšírenejší typ automobilu. Tieto automobily sa rozdeľujú podľa mnohých kritérií do skupín, napríklad podľa tvaru karosérie , podľa typu motora, pohonu alebo paliva. Väčšina svetových automobiliek vyrába práve osobné automobily. Medzi najväčšie automobilky patrí napríklad japonská Toyota, americký General Motors alebo nemecký Volkswagen.
Terénny automobil :
Off-road alebo terénny automobil je automobil, ktorý vďaka svojej konštrukcii dokáže jazdiť nielen po ceste, ale aj v ťažkom teréne. Má väčšiu svetlú výšku podvozku, robustnejšiu karosériu, pohon všetkých kolies s prídavnou prevodovkou a väčšie kolesá. Ďalej vo výbave obsahuje vyslobodzovacie prostriedky v prípade uviaznutia auta v teréne (navijak s motorickým alebo ručným pohonom). Karoséria sa nemusí zásadne líšiť od bežných automobilov s pohonom 4 × 2, niektoré „terénne automobily“ majú pohon 4 × 2 a ich terénne schopnosti boli riešené len svetlou výškou a rozchodom kolies.
Podľa technického riešenia delíme off-road automobily:
-
podľa technického riešenia náprav na: autá s tuhými alebo nezávislými nápravami, resp. ich kombináciou.
-
podľa pohonu na: autá s pohonom 4 × 4 s možnosťou uzávierky diferenciálu resp. 4 × 2 (staršie modely)
-
podľa prevodovky : autá s prídavnou prevodovkou alebo bez (staršie modely)
Pretekársky automobil :
Pretekársky automobil (nesprávne resp. zastarano závodný automobil, staršie pretekový automobil) je kategória prevažne športovýchautomobilov určená pre rôzne druhy automobilového pretekania.
Je skonštruovaný a vyrobený pre vyššie záťaže než civilný osobný automobil, ktorý stretávame na cestách. Existuje viacej variantov druhu. Štandardné rozdelenie sa presne špecifikovať nedá, nakoľko v dnešnej dobe patrí medzi populárne športy. Jednou z najznámejších pretekárskych automobilov 20-21 storočia sú monoposty F1. Tieto vozidlá sú špeciálne upravené na vysokú rýchlosť presahujúcu 300 km/h nielen konštrukčne, ale i z hľadiska bezpečnosti. Sú poháňané vysokootáčkovými agregátmi cez 700 konských síl čo predstavuje akceleráciu v pokoji z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy. Pretekárske vozidlá sú vyrábané zo špeciálnych odľahčených materiálov (napr.uhlíkové vlákno), čo napomáha nižšej váhe a tým ľahšie zrýchlenie alebo aj zastavenie vozidla. Brzdy, nápravy, a všetky súčasti taktiež podliehajú veľkej účinnosti pri nízkej hmotnosti z dôrazom na bezpečnosť, preto oproti bežným vozidlám sú niekoľkonásobne drahšie. Medzi ďalšie známe pretekárske súťaže patria pretekárske špeciály WTC, sú postavené zo sériovo vyrábaných vozidiel ktoré taktiež podliehajú rôznym kritériám. V USA je populárny NASCAR kde sa taktiež nachádzajú vozidlá špeciálne upravené zväčša na konštantnú rýchlosť z dôrazom na vysokú stabilitu kde naopak ako pri spomínaných dvoch formách pretekov NASCAR využíva okruh v tvare elipsy.
Elektromobil :
Elektromobil alebo EV je automobil používajúci pre svoj pohon elektrickú energiu. Ako zdroj energie používa obvykle akumulátor, ktorý musí býť pred jazdou nabitý z externého zdroja. Od kapacity akumulátora závisí dojazd elektromobilu.Hlavnou výhodou elektromobilov je ich účinnosť (ak neuvažujeme účinnosť nabíjacieho externého zdroja energie). Prevod energie elektrickej na mechanickú je možné dosiahnuť s účinnosťou až 90 % (v prípade asynchrónneho motora) oproti 25–34% účinnosti spaľovacieho motora motor. Celková účinnosť pohonu samozrejme závisí aj od účinnosti výroby elektriny pre pohon z primárneho zdroja a energetickej účinnosti použitých akumulátorov resp. palivových článkov (táto sa pohybuje okolo 50–80 % podľa použitej technológie –olovo, NiMH, Li-ion, Li-pol). Na rozdiel od bežného automobilu je však možné využiť proces brzdenia tzv. rekuperáciou.
Výhody:
Nezanedbateľnou výhodou je, že elektromobily neprodukujú svojou činnosťou výfukové plyny (opäť samozrejme bez zohľadnenia spôsobu výroby energie v primárnom zdroji). Technický prielom vo vývoji elektromobilov naštartoval rozvoj elektroniky a riadiacich systémov, rozvoj nových typov akumulátorov (napr. SCIB batérií), ale hlavne rýchlym nárastom cien energie, palív - hlavne ropy a teda aj benzínu.
Výhodou je aj jednoduchšia konštrukcia automobilu - pohon môže byť umiestnený priamo v kolesách, riadiaca elektronika a akumulátorový set v podlahovej časti. Karosériu teda možno konštruovať variabilnejšie na rovnakej podvozkovej báze.
Nevýhody:
Hlavnou nevýhodou je akumulátor, ktorý je pri súčasnom stave techniky objemný, príliš ťažký, má malú životnosť a pridlhé doby nabíjania. Odbúranie používania fosílnych palív zasa zaťažuje systém výroby energie (elektrárne, elektrorozvodná sieť), ktorý by masové nasadenie elektromobilov nezvládol. Riešením je použitie alternatívnych palív spáliteľných v palivových článkoch priamo prevádzajúcich chemickú energiu na elektrickú. Tieto palivá sa však tiež neťažia, ale vyrábajú a na ich výrobu je opäť potrebné značné množstvo elektrickej energie. Na masovejšie nasadenie elektromobilov si ešte budeme musieť počkať, ale rastúce ceny ropy na svetových trhoch pravdepodobne čoskoro "zefektívnia" výrobu elektromobilov.
Dodávkový automobil :
Dodávkový automobil (hovorovo dodávka) je druh automobilu určený na prepravu tovaru. Najčastejšie má krabicový tvar, štyri kolesá, väčšiu výšku, dĺžku a vzdialenosť podlahy od zeme ako bežné osobné automobily. V kabíne bývajú dve alebo tri miesta pre posádku, no niektoré modely ponúkajú i druhý rad sedadiel.
Technicky podobné sú mikrobusy a minibusy, prispôsobené na prevoz ľudí a Pick-upy, s otvoreným úložným priestorom.
Nákladný automobil :
Autobus :